Follow by Email

Lets Pray For Gaza

" YA ALLAH, sebagaimana Engkau pernah menghantar burung-burung ababil untuk menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami bermohon kepada Mu Ya Allah, Turunkanlah bantuan Mu kali ini kepada umat Islam di Palestin. Hancurkanlah rejim Zionis yang kejam Ya Allah.. Amin "

Jun 15, 2012

Zikir & Doa Penenang Hati

image from here
Assalam .. Salam Jumaat untuk semua.

Pernah tak rasa tak sedap hati.. rasa gundah gelana.. rasa resah.. eh..teringat lak lagu Anuar Zain 
Macam-macam kan, tekanan perasaan, gangguan emosi..
Kenapa ye? tapi yang pasti sesuatu yang tidak menyeronokkan telah berlaku. 
Kak Sue buat entry ni sebab Kak Sue rasa tak best , hati tak berapa bahagia .. betul..sesuatu yg tak seronok telah berlaku.. tapi tak de lah serius sgt..rasa cam tercekik tulang, hik..

Seseorang akan disebut mengalami gangguan emosi jika keadaan emosi yang dialami menimbulkan gangguan pada dirinya. Baik karena emosi yang dialami terlalu kuat (misalnya sangat sedih), tidak ada emosi yang hadir (misalnya tidak merasa bahagia) atau emosinya menimbulkan konflik (misalnya terlalu sering marah). 

Bagaimana nak menangani rasa tak seronok ni ? 
Mungkin ada byk cara .. tapi kak sue nak kongsi kan zikir penenang hati ni..

Terdapat banyak zikir penenang hati yang boleh kita amalkan, 
contohnya:
~Subhanallah, walhamdulillah, wala ilaha illAllah wallahu akbar.. 
(Maha suci Allah, Segala puji hanya untuk Allah, Tiada Tuhan yang disembah melainkan Allah, Allah Maha Besar )


~La haula wala quwata illa billah..
(Tiada daya dan kekuatan melainkan dengan izin Allah)


Manakala dibawah adalah contoh doa penenang hati yang boleh kita amalkan;


Ya Allah… gantikanlah di tempat keresahan ini dengan kedamaian,
di tempat kedukaan dgn kegembiraan
dan di tempat ketakutan dgn keamanan

Ya Allah, sejukkanlah gejolak hati ini dgn salji keyakinan
dan padamkanlah bara dijiwa dgn air keimanan..
Ya Allah..buatlah mata yg tdk mahu lelap
merasa mengantuk yg memberi ketenangan,

dan letakkanlah di jiwa yg goncang ini kedamaian,
dan berilah balasan baginya
dgn kejayan yg sudah hampir

Ya Allah… halakanlah kebingungan pandangan hatiku kpd nur cahaya-MU
dan tindakan-tindakan ku yg keliru kpd jalan MU yg lurus..
dan palingkanlah org2 yg menyimpang dari jalan MU
kpd hidayah MU

Ya Allah… lenyapkanlah was-was dgn fajar cahaya kebenaran,
dan hapuskanlah jiwa yg resah dgn falak kebenaran,
dan tolaklah tipu daya syaitan dgn tentera bantuan-MU
dlm keadaan terhina…

Ya Allah,lenyapkanlah dukacita ku, hilangkanlah kesedihanku,
sembuhkanlah kesakitanku.. dan halaulah keresahan dari jiwaku…

Ya Rabb…Ya Tuhanku… Daku berlindung kpd-MU
dari rasa takut,kami bersandar dan berserah hanya kpd -MU,
Daku tdk meminta tolong melainkn kpd-Mu

Engkaulah pemelihara ku….

sebaik2 pelindung dan penolong…

Ameen YA ALLAH
Sumber: LINK

Wassalam

19 comments:

afterlifeIII said...

alhamdulillah, terima kasih.

tos mauhammad zainal said...

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِي. Terimah kasih

Norfazilah Mohd Ali said...

Alhamdullillah.. Thanks for sharing

Sani Boy said...

bgus bermanfaat sekali trima kasi.

Sani Boy said...

amin ya Allah.

Sani Boy said...

awak mmg bgus penulis bermanfaat sekali..untung sape punya awak.

Hafizuddin Aris said...

Trima kasih ye kak sue ats ksudian akk b'kongsi ilmu dan pndpat..

Chummy said...

alhamdulillah..terima kasih semua kerana sudi singgah di blog kak sue. .semoga perkongsian ini memberi manfaat.

Gula-Gula Kapas said...

Subhanallah .. tak sedap hati sgt .. alhamdulillah ada doa n zikir ni .. skurang2 nya terubat sikit hati ni .. terima kasih

era raihah said...

Saat membaca doa ni air mata trus je mengalir..jiwa yg resah terus je jadi tenang.terima kasih sbb share :)

Yan Mozy said...

Thank u kak sue. Memang tgh stress sgt ni. Huhu

Chummy said...

welcome dear.. sabar ye dear

Miss Mia said...

Alhamdulillah. .amin

Miss Mia said...

Aminnnnnnnnn. ..alhamdulillah. .

maria comel said...

Tma kasih sya cuba ,sbb sekarang ni pun sya rasa resah ,mcm tak tenang,bedebar debar

nor aida said...

Terima kasih atas perkongsian akak.. tenang hati saya baca entri akak ni... amin.. :-)

Chummy said...

sama2

Chummy said...

alhamdulillah.. aminn

Mohd Faizul said...

dulu pernah kena macam ni..tengah buat sesuatu tiba2 rasa tak sedap hati,jantung tiba2 laju,perasan berdebar2..dalam sehari lebih kurang 5kali rasa macam ni..lebih kurang seminggu..sampai la hari ke 7,pagi2 tu nk keluar kerja.start Kereta je tiba2 jantung makin laju..rupa2 nya hari tu eksiden..kereta total lost..Alhamdulillah masih diberi kesempatan..tapi luka2 jugak la..cuma kalau tengokkan keadaan Kereta memang teruk..hari ni 7/9/16 sekali lagi dapat perasan yg sama..harap2 takda perkara buruk yg berlaku..